Data analyse

Ik en Bas hebben onderzoek gedaan bij de doelgroep naar de GetKlooster App. Ik heb 25 testen gedaan met respondenten en daarover enquêtes afgenomen. De respondenten die ik gevraagd heb voor mijn test zijn aselect op straat gekozen. Dit betekent dat ik wel invloed heb gehad op wie ik aangesproken heb. In totaal hebben 31 mensen uit de doelgroep (18-28) de test gedaan en hierover een korte enquête van vijf vragen ingevuld. Ik heb geprobeerd een balans te vinden tussen mannelijke (45,2%) en vrouwelijke (54,8%) respondenten. De enquête bestaat uit vier meerkeuze vragen en één open vraag waar respondenten verbeterpunten kunnen invullen. De respondenten hebben enkel hun voornaam, leeftijd en geslacht in moeten vullen om de enquête zo anoniem mogelijk te behouden.

We hebben geen missing data, wat betekent dat iedereen alle vragen heeft beantwoord en de data die te zien is en besproken wordt valide is tot betrekking tot de respons.

Ik wil nu graag de meest opvallende resultaten toelichten.

64,5% van de respondenten geeft aan dat de app (het klikmodel) goed werkt en gebruiksvriendelijk is. Feedback die ik hierbij ontvangen heb is dat de app soms saai kan zijn en dat er meer visuele elementen toegevoegd moeten worden (zoals plaatjes, animaties of videos) en mogelijk meer kleur in de app. Ook hebben meerdere respondenten aangegeven voorkeur te hebben voor een algemene uitleg aan het begin.

Het ontwerp is goed beoordeeld door de respondenten namelijk 41,9% vind het ontwerp zeer goed, 51,6% goed en 6,5% vindt het ontwerp gemiddeld. De opvallendste feedback hing samen met de gebruiksvriendelijkheid namelijk meer visuele elementen zoals eerder besproken.

De mindfulness oefeningen blijken populair bij de doelgroep. 9,7% vind de oefeningen matig, maar een deel van de respondenten geven ook aan dat als de oefening proeven korter wordt gemaakt en de luister oefening duidelijker wordt dat zij dan wel een hogere score zouden geven. De overige respondenten hebben een score hoger dan matig gegeven.  Respondenten gaven ook aan dat zij de levensvraag graag gedeeld zouden zien met anderen en dat dit eventueel een optie zou zijn voor de app.

De conclusie van de laatste vraag in de enquête is dat 48,4% de app waarschijnlijk zou gebruiken en 19,4% zeer waarschijnlijk. Hieruit kan ik concluderen dat de app met enige aanpassingen goed aansluit bij de doelgroep.

Icoontjes

Ik heb icoontjes die voor de kloosters staan toegevoegd in de app. Ik heb geprobeerd icoontjes toe te voegen die dichtbij de kloosters staan zodat het klooster gelijk herkend kan worden.

Rosa

Author Rosa

More posts by Rosa

Leave a Reply