Keuzes.

We gaan dus verder met “het zintuigen pad” als concept. Zoals eerder benoemd zal Rosa de Analoge uitwerkingen maken en zal ik me richten op de Digitale uitwerking. Hiernaast hebben we een lijst staan van de elementen/ideeën die we willen prototypen om vervolgens testen. De roze zal Rosa uitwerken en de Blauwe zullen door mij uitgewerkt worden. Deze worden in deze post verder toegelicht.

1. Ademhaling

Eens in de zoveel tijd willen we dat de gebruikers van de app een moment nemen om zich te focussen op de ademhaling. Dit is namelijk de basis van mindfullnes. Uit het hoofd en terug in het lichaam.

Om de gebruiker hierbij te assisteren had ik het idee om een animatie te maken. Een animatie waarbij je steeds iets groter ziet worden en vervolgens weer kleiner ziet worden. Dit staat dan symbool voor het ritme van in- en uitademen. Ofwel, een tool om het juiste ademritme aan te houden. Om de verbinding te leggen tussen de app en de kloosters heb ik gekozen om een non de “guide character” te laten zijn.

Digitaliseren

Vervolgens ben ik hiermee verder gegaan in Illustrator. Waarbij ik nog meer ideeën heb uitgewerkt en vast heb gekeken naar een huisstijl voor de app.

2. Loopmeditatie

Eens in de zoveel tijd willen we ook een andere melding afgeven. Wanneer je deze melding krijgt (inspelend op het zintuig “voelen“) is het de bedoeling dat je loopmeditatie gaat doen. Hierbij is de bedoeling dat je bewust je voet gaat afwikkelen en met aandacht in je voeten gaat voelen tijdens het lopen.

Digitaliseren

Ook met dit idee ben ik aan de slag gegaan in Illustrator. Het idee is dat de gebruiker met zijn eigen voeten meedoet met de animatie. Expres heb ik hier nog geen uitleg aan toegevoegd om, wanneer ik dit ga testen, de vragen van de doelgroep te weerleggen en deze te gebruiken voor mijn uitleg.

3. Levensvragen

Ook de gedachten spelen binnen mindfullnes een belangrijke rol. Daarom willen we ook levensvragen in de app terug laten komen. Het liefst van toepassing op het zintuig waar dat deel van de route voor staat. Deze levensvragen zullen eens in de zoveel tijd/km in de vorm van een melding terugkomen. Uiteraard kan je deze vragen ook skippen of later beantwoorden. Zie hiernaast de uitwerking.

4. Collectables (analoog)

Ook lijkt het ons leuk om per klooster een collectable te kunnen verzamelen. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat deze erg gewild zijn en dat deze het erg goed doen onder de wandelaars. Hier zou wellicht  het zintuig “ruiken” aan gekoppeld kunnen worden. Hier heb ik enkel een mindmap van gemaakt om later op verder te borduren.

5. Loading screen

Ook ben ik aan de slag gegaan met een passend loading screen voor de app. In het loading screen wil ik een inspirerende quote of een levensvraag plaatsen. Iets om over na te denken.

Digitaliseren

Ook hiermee ben in verder gegaan in illustrator. Na wat inspiratie op te hebben gedaan ben ik met het scherm hier rechts gekomen. Het idee is dat de voetstappen geanimeerd in beeld komen als zijnde een laadbalkje. Dit zorgt voor een beter associatie met het wandelen en geeft een kleine introductie richting de loopmeditatie.

6. Muziek / Loopsnelheid

Hier rechts zie je een idee voor een functie in de app. Inspeldend op het zintuig “horen”. De etappes van Ons Kloosterpad kunnen behoorlijk lang zijn, soms meer dan 20km. Deze functie helpt je om niet te laat in de avond pas bij het klooster aan te komen.

Het gaat als volgt in z’n werk:

  1. Gebruiker klikt op de functie in de app en doet zijn/haar oortje(s) in.
  2. Gebruiker selecteert een tijd waarop hij wil arriveren op de volgende bestemming en begint te lopen, de muziek start met spelen.
  3. De navigatie van de app berekent aan de hand van de stappenteller en gps hoe snel de gebruiker loopt.
  4. Wanneer de gebruiker te snel wandelt zal hij rustgevende muziek horen, vervolgens zal hij minder snel gaan wandelen
  5. Wanneer de gebruiker te sloom wandelt zal hij oppeppende muziek horen, vervolgens zal hij sneller gaan wandelen.

Testen of bestaand onderzoek?

Ik heb passende muziek gezocht die aansluit bij dit idee. Omdat ik dit idee wil testen heb ik muziek nodig. Hierbij heb ik voor de rustige muziek een nummer gezocht met laag BPM met iets meer mineur tonen. Voor de oppeppende muziek heb ik gezocht naar een nummer met een wat hoger BPM en wat vrolijkere tonen. Het is nog steeds een rustig nummer omdat ik niet wil dat de wandelaars gaan hardlopen.

Rustige muziek link

Oppeppende muziek link

 

Bestaand onderzoek blijkt voldoende

Na een gesprek met Marcel bleek het dat we deze functie niet zelf hoeven te testen. Na wat grondig desk research blijkt het dat er al een aantal wetenschappers bezig zijn geweest met de invloed van geluid op beweging.

Ik heb zelfs een wetenschappelijk artikel gevonden die precies onderzoekt wat ik had willen testen. Uit dit onderzoek blijkt dat mensen sneller gaan lopen van oppeppende muziek en slomer gaan lopen van rustigere muziek, zie onderstaande quote. Daarnaast wordt nogmaals bevestigd dat het wandeltempo automatisch aanpast richting het BPM van de muziek. Link naar het complete wetenschappelijke artikel.

In general, motivational music led participants to walk faster in agreement with the dynamic character of the music, while non-motivational music led participants to walk slower, in a relaxed way.

 

Naast deze heb ik nog een aantal andere artikelen gevonden die deze functie ondersteunen.

www.prorun.nl/borntorun/32500/de-voordelen-van-het-lopen-met-muziek/

timemanagement.nl/anti-stress-muziek/

www.followfitgirls.com/sneller-hardlopen-door-muziek

www.gezondheidenco.nl/muziek-als-legale-drug-voor-hardlopers-juiste-beat-stuwt-prestaties-omhoog/?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

mindfulnezz.nl/vormen-van-mindfulness/84-wandel-loop-meditatie

www.nrc.nl/nieuws/2017/08/18/sporten-op-de-kracht-van-muziek-12575205-a1570359http://theconversation.com/music-and-walking-speed-its-not-what-you-think-15999

Bas

Author Bas

More posts by Bas