Doelgroep onderzoek

By February 19, 2019Analyse, Audience, Bas, Onderzoek, Rosa

Wie is onze doelgroep?

Ons Kloosterpad is een wandelpad voor iedereen. Om het voor Bas en mij uitdagend te maken en er een CMD gerelateerde functie aan te geven is besloten om ons de jongeren doelgroep te geven. Na gesprekken met Marcel, Moniek, Marloes zijn we onder andere uitgekomen bij de doelgroep Ouders en kinderen. Een specifieke doelgroep hebben we nog niet, wij gaan onderzoeken wie dat zijn.

Ouders met kinderen (18-28)

Na overleg met Marcel kwam de doelgroep ouderen met jongeren naar boven. Bas kwam na onderzoek uit bij het Lege Nest Syndroom. Een van de gevolgen van het Lege Nest Syndroom is dat ouders een ander soort band op moeten bouwen met de kinderen. Waarbij ouders graag iets speciaals willen doen wanneer ze hun kinderen zien. Lege nest ouders zeggen meer kwalitatieve tijd door te hebben willen brengen met hun kinderen. Daarnaast zeggen ze dat het aanmoedigen van het ontdekken van het leven ons om heen belangrijk is. Het ontdekken van het leven sluit uitstekend aan op Ons Kloosterpad omdat hier ook een veelal onbekende wereld in zichzelf en om ons heen ontdekt wordt.

Lege Nest SyndroomLege Nest Syndroom

Enquête 1 wandelaars

Om de doelgroep beter te leren kennen hebben we een enquête voor wandelaars samengesteld. Bas en ik hebben samen de vragen gemaakt, ik heb de enquête in Survio gemaakt en verspreid. Bas kwam met het geniale idee om via Facebook wandelgroepen onze enquête te verspreiden.

Resultaten enquête wandelaarsResultaten enquête wandelaars

Conclusie Enquête 1 Wandelaars

De conclusie die we kunnen trekken uit de enquête met de wandelaars is dat onze doelgroep intrinsiek gemotiveerd is.  Elk gesproken persoon uit de doelgroep zou erg graag het pad willen wandelen en wil er meer informatie over. Dit is dan ook de reden dat wij ons niet gaan focussen op deze doelgroep, omdat zij toch wel zullen komen.

Enquete 2 jong-volwassenen

Omdat onze opdracht draait om het betrekken van de jongere doelgroep bij Ons Kloosterpad hebben wij vervolgens nog een enquete gemaakt en verspreid onder de leeftijd 18 – 28.

We hebben vanaf 18 jaar gekozen omdat Ons Kloosterpad flinke etappes van ruim 20km heeft, wat simpelweg niet geschikt is voor te jonge deelnemers. Deze hebben hier (over het algemeen) geen interesse in.

In deze enquete hebben we ook gevraagd naar de belangstelling t.o.v. de hoofdthema’s waar we de concepten aan kunnen hangen. Zie de resultaten voor meer informatie hierover.

Resultaten enquête wandelaarsResultaten enquête wandelaars

Conclusie Enquête 2 Jong volwassenen

Aan de resultaten is te herleiden dat jongeren tussen de 18 – 28 jaar graag wandelen en er meer tijd voor zouden willen nemen. Ze wandelen het liefst met hun partner en de 48% van hen gebruikt Google Maps tijdens het wandelen. Daarnaast wandelt 48% zonder route beschrijving. De favoriete wandelafstand is 5-10 kilometer.

Jongeren zijn extrinsiek en intrinsiek gemotiveerd, een interessante doelgroep omdat hier nog een kans ligt voor de provincie. Jongeren willen wel wandelen, maar nemen er niet genoeg tijd voor.

Persona's

Naar aanleiding van deze enquetes en gesprekken met de doelgroep heeft Bas aansluitende persona’s gemaakt van zowel de oudere als de jongere doelgroep.

Persona's BasPersona's Bas

Panel samenstellen

Om later goede prototypes te kunnen testen hebben we een panel samengesteld. Ten eerste hebben we gekeken naar mensen die Rosa en Bas zelf kennen en hebben we een lijst samengesteld van mensen die veel wandelen. Dit bleken veel mensen te zijn, ook zijn er in Rosa’s lijst 3 mensen die het Pieterpad helemaal uitgelopen hebben. Daarnaast zijn er ook mensen die het Santiago de Compostela pad gelopen hebben. Later hebben we ook een enquête gehouden en als laatste vraag naar contactgegevens gevraagd. Hieruit zijn zo’n 100 wandelaars gekomen.

Hoofdthema concept

Tijdens het colloquium was Antal kritisch op hoe wij ons hoofdthema voor het concept hebben gekozen. De vraagstelling was volgens hem niet waterdicht. In onze enquête vroegen wij:

“Waar besteed jij in je vrije tijd het liefst je tijd aan?”

Met als mogelijk antwoorden:

“Ontstressen”

“Ervaringen opdoen”

“Nieuwe relaties / bestaande relaties verbeteren”

Vervolgens heb ik (Bas) een panel samengesteld van alle contactgegevens van de ingevulde enquetes. Waarna ik met een nieuwe vraagstelling + conceptvisualisaties een nieuwe enquete heb gemaakt. Ik heb gevraagd aan welke activiteit het panel het liefst zou deelnemen. Hierin werd ons eerdere resultaat nogmaals bevestigd.

Vanaf hier gaan we verder met het hoofdthema Tot rust komen / Onstressen.

Visuele Enquete Visuele Enquete

Conclusie doelgroep

Wandelaars zijn over het algemeen 35 – 70+, veel jongeren die wandelen voor hun plezier kom je op zich minder tegen. Dit kan meerdere redenen hebben, zij hebben minder tijd. Zij nemen minder de tijd ervoor en zij doen andere activiteiten zoals Netflix kijken en met vrienden afspreken. De wandelaars van 35 tot 70+ zijn intrinsiek gemotiveerd. Zij wandelen omdat zij het leuk vinden en hebben niet dat extra zetje nodig.

Jongeren van de basisschool tot en met de middelbare school zouden we ook kunnen aanspreken. Echter het is lastig hen te motiveren tot het bezoeken van een klooster. Daarnaast zijn er al mogelijkheden voor deze klassen om via Pelgrimshoeve in Vessem te pelgrimeren. De reden dat wij voor jong-volwassenen tussen de 18 en 28 hebben gekozen heeft dus meerdere redenen.

Rosa

Author Rosa

More posts by Rosa