Trendonderzoek

Ook heb ik mij deze week bezig gehouden met trendonderzoek. Dit geeft ons voor de concepten een goed kader binnen de context. Hier onder de door mij gevonden trends.

REIZEN

“Geheime” plaatsen ontdekken

Vergeten verhalen, en oude dingen ontdekken.
“It is a blend of discovery, photography, and sport. Urbex tells untold stories. It allows you to interpret the moment you live in a unique way, your way. You decide what story you want to tell through your photos, videos, and captions.”
https://hippie-inheels.com/urbex-travel-trend/

Reistrend

Minder bekende bestemmingen:

“Aangezien steeds meer grote wereldsteden te maken hebben met een overvloed aan toeristen, zullen reizigers het komende jaar vaker op zoek gaan naar minder bekende bestemmingen.”

Ouder & Kind voorbeeld:

“maar wat écht meer onder de aandacht zal komen zijn reizen voor meerdere generaties”

https://www.momondo.nl/ontdek/artikel/trend-in-reizen-2018

 

MENSEN

Aantal kinderen daalt (statistiek)

Compactere gezinnnen; “Sinds 2010 daalt geleidelijk het gemiddeld aantal kinderen die Nederlandse vrouwen krijgen. Toen was het gemiddelde bijna 1,8 kinderen.”
https://www.nji.nl/nl/Databank/Cijfers-over-Jeugd-en-Opvoeding/Cijfers-per-onderwerp/Geboorte

WANDELEN

Wandelen is hip (trend + statistiek)

“Wandelen is de populairste vrijetijdsactiviteit in Nederland. Ook deden er weer honderden lopers mee aan de zevende editie van de Exodus wandeltocht in Huissen. Sinds 2010 steeg het aantal wandelaars in Nederland van 6,6 naar 10,5 miljoen. Er lopen overigens meer vrouwen dan mannen, namelijk 55 om 45 procent.”
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2137286/Wandelen-niet-meer-stoffig-maar-hip

Wandel trends (trend)

In dit stuk zijn de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van wandelen te vinden.
https://wandelnet.nl/trends-en-ontwikkelingen-2018

Wandelen in groepen steeds populairder (trend)

In dit stuk wordt omschreven dat het wandelen in groepen (georganiseerd) steeds populairder wordt. Dit is voor Ons Kloosterpad erg interessant.
https://www.nritmedia.nl/kennisbank/39675/Trend:_georganiseerd_wandelen_groeit_als_kool/

 

GEZONDHEID

Rust zoeken (globale trend, 2016 maar nog accuraat)

De rust opzoeken en stil zijn. Het is geen trend, het is zo oud als de mens. Vroeger zonderde de mens zich al af in grot en in het geloof lijkt stil zijn ook de heilige graal.
https://www.bedrock.nl/op-zoek-naar-rust-waarom-zijn-we-opeens-allemaal-stil/

Gezond leven (trend)

Een stuk over de gezondheidstrends van 2019. Onderwerpen als slapen als een koning, digitale detox 2.0 en een groene leefomgeving worden hier behandeld. Meer interesse in vitaal oud worden.
https://gezondnu.nl/dossiers/leefstijl/gezond-en-vitaal-ouder-worden/worden-dit-de-gezondheidstrend-in-2019/

Natuur is gezond (statistiek)

Een universitair onderzoek over de voordelen van je meer in de natuur begeven.
– Herstel van stress
– Het kan aanzetten sociaal contact
– Het kan stimuleren tot bewegen.
– Het kan persoonlijke ontwikkeling en zingeving bevorderen
– Het kan bijdragen aan een optimale ontwikkeling van kinderen
https://www.wur.nl/nl/Dossiers/dossier/Effect-van-natuur-op-gezondheid.htm

The slow trend (trend)

bosbaden. Ofwel: een figuurlijk bad nemen in het bos. Niet hiken, geen Fitbit om je pols, maar langzaam wandelen – liefst niet meer dan een kilometer per uur – en er met al je zintuigen ‘zijn’. Door jezelf regelmatig onder te dompelen in de natuur verlaag je je stressniveau met zo’n 13% en word je bewezen gelukkiger en gezonder.
https://www.gidsingezondheid.nl/ontspannen/maak-je-niet-druk-druk-druk-slow-down-is-de-trend-van-2018/

 

TECHNOLOGIE

Social media (trend)

De interacties (likes, comments en shares) nemen af, waar de focus nu ligt op conversies. Deze ontwikkelt zich in 2019 steeds verder door. Daarnaast breekt livestream verder door.
https://www.frankwatching.com/archive/2018/10/22/10-onmisbare-socialmedia-trends-voor-2019/

 

OVERIG

Justien Marseille (trend)

Een globaal inzicht in de voorspelde trends van Justien Marseille.
http://thefutureinstitute.nl

“We laten ons in 2019 minder gek maken door elkaar en (sociale) media. ‘Just do nothing‘, zo gaat dit tijdperk heten. De tijd van volgen is voorbij: 2019 zal de geschiedenis ingaan als het jaar waarin we niet meer meedoen.”
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/dit-wordt-2019/trends-2019-justien-marseille/

Bas

Author Bas

More posts by Bas

Leave a Reply