Gesprek met trendwatcher Marjolein van der Woude

By February 5, 2019Context, Onderzoek, Rosa

Na een gesprek met trendwatcher Marjolein van der Woude zijn we tot de volgende trends gekomen van 2019 die relevant zouden kunnen zijn voor Ons Kloosterpad.

In het rood heb ik de koppeling van de trend naar ons project beschreven.


Experience economy

We geven liever ons geld uit aan ervaringen dan aan spullen. Dit komt wederom terug in de trend minimalisme. Door de komst van sociale media is het belangrijk om aan je sociale kringen te laten zien hoe goed je leven wel niet is en wat je allemaal al gedaan hebt in je leven. Deze trend is vooral actief onder Millenials en Generatie Z.

Millenials en Generation Z zijn onder andere de doelgroep, dat juist zij meer geld uit willen trekken voor een ervaring dan aan spullen komt het wandelpad ten goede. We zouden van het wandelpad mogelijk een ervaring kunnen maken en dat benadrukken zodat het aansluit bij de trend Experience Economy.

Back to (luxurious) basics

Een trend die de afgelopen jaren echt tot uiting is gekomen is de back to basic trend, deze trend hangt min of meer samen met de al wat oudere trend glamping. Doordat we 24/7 connected zijn, is er af en toe behoefte aan wat stilte en rust. Dit doet men door weer meer te gaan kamperen en de natuur in te trekken. Echter, niet iedereen heeft altijd even veel zin om zijn of haar tentje op te zetten en dan op een luchtbed te slapen. Voor die mensen zijn er nu vele glamping mogelijkheden. Nog steeds in een tent, maar meestal wat groter en die staat al als je aankomt. 

De back to basic trend sluit aan bij het wandelpad. Even weg van je scherm en drukke leven. Ga de natuur in en geniet. Kom tot rust bij de kloosters en zie hoe mooi de offline wereld is. De luxurious basics is minder van toepassing, hoewel kloosters wel voor het eten zorgen.

Duurzaamheid 

Alles moet een functie hebben, en het liefst moet er zo min mogelijk afval worden geproduceerd. Hier kun je met Ons Kloosterpad op inspelen. Een wandeltocht door de schone natuur zorgt voor een connectie met moeder aarde.

Zoals gezegd door Marjolein kun je via het wandelpad een connectie met de aarde krijgen. Je wordt hierdoor milieubewuster. Als je op je pad afval tegen komt doet dat niet veel goeds. Zorg bij de ontwikkeling van het pad dat je de duurzaamheid niet uit het oog verliest. Daarnaast is een vakantie naar Brabant duurzamer dan een vakantie backpacken in Thailand.

Lokalisering

Dit is een trend die eigenlijk recht tegenover globalisering staat. Door de komst van internet en meer mogelijkheden tot het verschepen van producten kun je 24/7 in contact staan met de andere kant van de wereld. Zo kun je dus ook producten makkelijk zelf uit China bestellen, maar die grote schepen en/of vliegtuigen die dat product brengen zijn erg vervuilend voor de natuur. Daarom is er een grote verschuiving, met name in de voedingsindustrie, in de behoefte van waar de producten vandaan moeten komen. Er zijn namelijk genoeg plekken in Nederland waar je verse groenten en fruit kan kopen bij de boeren zelf. Zo hoeft het niet eerst verscheept te worden naar supermarkten en hoeven er geen producten van ver weg te komen. Een micro trend die hier aanhangt is de groeiende populariteit van de ‘vergeten groenten’. Groenten die op Nederlandse bodem worden gekweekt maar die we een tijdje uit het oog verloren zijn. 

Van de vergeten groente naar de vergeten buren. De kloosters zitten al eeuwen lang op hun plek, maar veel mensen weten niet wat er nou eigenlijk achter de muren gebeurd. Wat doen de nonnen en monniken daar? Je hoeft niet ver weg om geheimen te ontdekken. Ook dichtbij huis kun je prachtig op vakantie. 

Community

Door het online leven zijn we veel individueler gaan leven. Nu komt daar weer langzaam verandering in en we gaan steeds meer voor de community doen. Doe goed voor je wijk, en zorg samen voor je wijk. Mensen gaan in 2019 ook meer vrijwilligerswerk doen.

Het individuele leven is deels ook van toepassing op wat de kloosters voorheen deden. Echter, de kloosters hebben altijd een maatschappelijke functie gehad. Zij waren onder andere verantwoordelijk voor educatie en verzorging in het gebied. Wellicht kunnen de kloosters inspireren anderen ook voor hun buurt te zorgen.

Meer trends 

  • Authenticiteit – Eerlijkheid duurt het langst, belangrijk om je fouten toe te geven en open te zijn over je product/dienst
  • 24-uurs economie – Het is een doorlopend geheel
  • Dumpster design – macro trend hoort bij duurzaamheid, Het maken van producten van afval. 

 

Trend desk research door Rosa

Tot rust komen

Een dagje rust in de week pakken wordt steeds belangrijker. Niet alleen naar religieuze bijeenkomsten gaan voor degene die een religie aanhangen, maar ook het tot jezelf komen en jezelf een moment van rust geven gaan we veel terugzien in 2019. (Bron: Trouw)

Media & social

Volgens een artikel op Lindanieuws zijn steeds meer mensen klaar met hoe social media omgaan met onze privacy en gegevens. In 2019 worden we er steeds meer van bewust hoe we in de groep gehouden worden door de verschillende social media. 2019 wordt het jaar waarin we massaal offline gaan. (Bron: Lindanieuws)

Gezondheid & fit zijn

Buiten sporten is een trend in 2018. Deze zal zich nog verder ontwikkelen in 2019. De populariteit van hardlopen en wandelen groeit nog door. Er komen steeds meer wandeltochten en obstacle runs, bootcamps en marathons bij. Daarbij komen er steeds meer wearables, smartwatchers en fitnesstrackers. Ook onze smartphones zijn een middel dat we veel gebruiken tijdens onze tijd buiten. (Bron: Gezondheid en co)

 

Reizen

We worden ons er steeds bewuster van dat wij zelf ook invloed hebben op het milieu. Verre reizen maken wordt steeds minder populair en we zien in dat op vakantie gaan dichter in de buurt ook leuk kan zijn. Wat we daarnaast steeds belangrijker vinden is dat we iets leren als we op reis gaan. Dus niet alleen op het strand liggen, maar ook cultuur en historie opsnuiven en iets doen voor de gemeenschap zoals vrijwilligerswerk. (Bron: Nrit Media)

 

Tot rust komen kan goed door een wandeling te maken. Geniet eens van de stilte om je heen. We gaan offline, bij het wandelpad kan dit vertaald worden naar een offline experience. Buiten sporten en meer wearables voor onderweg. Podcasts met waardevolle informatie en dichterbij op reis gaan. 

Rosa

Author Rosa

More posts by Rosa