De Opdracht & plan van Aanpak

By February 1, 2019Bas, Onderzoek, Rosa

Provincie Noord-Brabant

De afdeling erfgoed van Noord-Brabant wil dat iconen van Brabant behouden worden. Het gaat vaak om ingewikkelde complexen en rijksmonumenten waar zorgvuldig mee om gegaan moet worden. De provincie investeert in de complexen en gaat samenwerkingen aan met partners om de complexen te herbestemmen. Na 5-7 jaar stapt de provincie eruit en kunnen de ondernemers verder met de opgeknapte complexen. Al deze projecten worden ondersteund door GRUTS, een aanpak waarbij studenten actief meewerken aan de toekomst van Brabant. De werkwijze is experimenteel, duurzaam en co-creatief. Jongeren worden enthousiast gemaakt om de projecten vooruit te helpen. Jongeren hebben vaak een vernieuwende visie die veel kunnen betekenen voor het nieuwe Brabant.

Erfgoed Brabant

De afdeling erfgoed richt zich op vier verhaallijnen binnen de provincie. De thema’s gaan over de ontwikkeling van Noord-Brabant, over 50 jaar moeten deze verhalen nog steeds verteld worden. Een van deze verhaallijnen is Religieus Brabant. Voor dit project focussen we ons op de kloosters. Kloosters hebben in de geschiedenis van Brabant een grote rol gespeeld in onder andere de ontwikkeling van het onderwijs en de zorg.

Huidige situatie

Door de afname van kloosterlingen zijn de meeste ordes in de moederkloosters gaan wonen, dit zijn vaak de oudste en meest bijzondere kloosters van Brabant. Echter, de kloosters leven redelijk op zichzelf. Noord-Brabant is op zoek naar de verbinding tussen deze kloosters. De provincie vindt het belangrijk dat de verhalen van deze kloosters nog jarenlang in de samenleving bekend blijven. De verhalen van deze kloosters kun je het beste ervaren, door het echt mee te maken. Vanuit die gedachte is Ons Kloosterpad ontstaan. Het staat op dit moment nog in de kinderschoenen, of eerder babyschoentjes. Ons Kloosterpad is een tocht tussen verschillende actieve en non-actieve kloosters. Met deze wandelroutes wil de afdeling erfgoed verbinding creëren tussen de Brabantse Kloosters. Met verhalen die door de wandelaars van het ene klooster naar het andere klooster gebracht worden.

Relevantie

Kloosters hebben een prachtige historie, zij lopen wel achter op de huidige samenleving. Deze stap terug in de tijd maakt kloosters voor CMDers als Bas en Rosa interessant omdat wij juist een stukje vooruitlopen op de tijd. Noord-Brabant kent veel kloosters die op dit moment te weinig bezocht worden. Dit kan verschillende redenen hebben: Vanuit de samenleving is er te weinig interesse, de kloosters hebben te weinig bekendheid onder de doelgroep en de toegankelijkheid; kloosters zijn vaak gesloten ordes waar je niet zomaar naar binnen mag.

Concrete doelstelling

Na een meeting met Moniek (GRUTS begeleider) en Marloes (Afdeling erfgoed, opdrachtgever) hebben we een concrete doelstelling opgesteld. Omdat het voor de afdeling erfgoed zelf ook nog niet duidelijk is wat ze precies voor ogen hebben is het belangrijk om de opdracht goed af te bakenen.

Voor de afdeling erfgoed van de provincie Noord-Brabant leveren Bas en Rosa op 3 juni 2019 een proof of concept voor Ons Kloosterpad. Om de haalbaarheid te onderzoeken focussen wij ons op 1 etappe, van klooster A naar klooster B. Als CMD-professionals is het een uitdaging om de eeuwenoude tradities van het klooster in de moderne wereld onder de aandacht te brengen. De doelgroep zijn jongeren. Het proof of concept bevat ook de nodige informatie over hoe de doelgroep het beste te bereiken is.

Problemen

  • De kloosters liggen niet in de buurt van elkaar, dit maakt het lastig om de verbinding te bereiken die we zoeken.
  • Om de verbinding te bereiken moeten de kloosters zich op een manier openstellen voor ‘buitenstaanders’, dit kan als een grote verandering beschouwd worden, of de kloosters hier open voor staan is per klooster verschillend.
  • Elk klooster heeft zijn eigen dynamiek, elk klooster moet daarom op een eigen manier neergezet worden.
  • Jongeren bezoeken niet snel een klooster, hoe maken we dit aantrekkelijk?
  • De gemiddelde wandelaar valt niet binnen de doelgroep, we hebben te maken met een relatief kleine doelgroep.

Kansen

  • De kloosters hebben allen een eigen verhaal en een eigen historie.
  • Er ligt een schat aan kennis binnen de kloosters.
  • Nergens in Nederland vind je zo veel kloosters als in Brabant, Ons Kloosterpad kan daardoor uniek zijn in Nederland.

Randvoorwaarden

De afdeling erfgoed van de provincie Noord-Brabant kan ervoor kiezen om het proof of concept wel of niet te gebruiken, de ideeën en randvoorwaarden van de provincie en de opdrachtgever zelf zijn nog erg onduidelijk. Met dit proof of concept kunnen wij de provincie in ieder geval in een richting sturen, waar zij verder op kunnen borduren in de toekomst. Wij adviseren de provincie ook over hoe zij de doelgroep het beste kunnen bereiken. Het is niet de bedoeling dat wij ons met praktische zaken bezighouden zoals de juiste bewegwijzering, horecavoorzieningen en dergelijken. Echter, wij kunnen de provincie wel advies geven op dit vlak.

Onderzoeksmethode

Ook al is bij de kick-off op school besproken dat er niet te veel tijd in onderzoek moet gaan zitten, vinden wij het toch belangrijk om eerst onderzoek te doen. Hiervoor gaan we de eerste twee weken desk en field research doen. We willen het werkveld onderzoeken, waar hebben we eigenlijk mee te maken? Marcel (studiebegeleider) raadde ons aan om een panel samen te stellen van de potentiële doelgroep. Ook gaan we een stuk van het pad zelf bewandelen en we willen de kloosters (een aantal ervan) opzoeken. Na het onderzoek analyseren we de resultaten, vervolgens maken we daar concepten van. Deze concepten gaan we uitwerken tot prototypes en deze zullen we samen met de doelgroep gaan testen.

Hoofdvraag

Welke interventies moet de provincie Noord-Brabant ontwikkelen voor Ons Kloosterpad om aan te sluiten op de belevingswereld van jongeren?

Planning

wk Datum Activiteit
jan 0 22/1 Kickoff Afstuderen
1 30/1 ·       Plan van Aanpak

·       Afspraken inplannen met begeleiders

·       Afspraken inplannen met kloosters

·       Afspraken inplannen met doelgroep

feb 3/2 Uploaden getekend afstudeercontract SAM
2 10/2 Onderzoek
3 11/2 Afspraak Emmausklooster
4
5 25/2 Afspraak Marcel & Moniek
ma Carnavalsvakantie
6
7
8
apr 9
10
11
12a Halve week (Pasen)
12b Halve week (Koningsdag)
mei 13 6/5 Concept ontwerpresultaat
14
15 Groenlichtmoment
16
jun 17 3/6 Definitief ontwerpresultaat
18
19 Afstudeerzitting
20 Expositie
Rosa

Author Rosa

More posts by Rosa